Napsali…


Miloš Petera v sobě vždy nesl ten zvláštní živý vztah ke krajině domova, který je pro umělce Východních Čech příznačný už po staletí. Nám všem kříží cestu domů moderní civilizace, ničící vody, vzduch i rostliny, všichni se musíme s touto krizí vyrovnávat či bojovat proti ní. Peterovy obrazy toto střetávání vyjadřují jasně…

A je tu třeba podtrhnout jeden významný rys jeho práce: tendenci k ději. Je to tendence tvořící zřetelnou osu naší moderní malby. Základem jeho obrazů je mýtus o skrytém životě věcí, krajiny i člověka. To vše se v prudkém rozkyvu obráží nejprve v přesných až klasicky čistých kresbách a pak i v obrazech.
…malíř se prodral proti toku času k vlastním kořenům.  

PhDr. Ivo Kořán, PhD.
Ústav teorie a dějin umění, AV ČR, Praha

 

Miloš Petera je věrným stoupencem kontrastu a bohatě ho využívá: napětí mezi přísně statickou scénou a dějovostí, o které chce svědčit, mezi plošnou malbou, v níž iluze mělkého prostoru je vyvolána jen barevným rozlišením a plastickými momenty, mezi strohou grafickou typizací silnými konturami a měkkostí barevných struktur…

J. Pellarová, prom. historik

 

K typickým filozofickým tématům jeho tvorby patří civilizační konflikt odehrávající se v přírodě či v životech lidí v Peterově blízkém okolí. Geometrický i volný přírodní tvar se konfrontují v obrazové kompozici, zdůrazněné odlišnou škálou teplých tónů proti studeným. Krajina či figura jako svébytný objekt v imaginárním prostoru, to je charakteristický rys, na kterém jsou vybudovány Peterovy obrazy. Jde o výsledek celé řady materiálových a strukturálních experimentů, jež uplatňoval ve své tvorbě na začátku šedesátých let. Ty pak přetavil do malířských postupů v cyklech lyrické abstrakce a později návratem k figurativnosti…

PhDr. Petr Malis


Cílevědomé sledování vlastního prožitku - duchovní zrcadlení - a jemu odpovídající výtvarné formy jsou v tvorbě Miloše Petery tím nejpodstatnějším. Dějiny a pohyb kolem nás zbavuje umělec povahy faktu a z tohoto původně objektivního věcného procesu činí celek a soustavu znaků...
Malíř proto podceňuje detail, redukuje, abstrahuje, soustřeďuje se na základní podstatné objemy a hmoty, zužuje paletu barev, aby umocnil emocionální rozměr jejich spektra.

PhDr. Petr Kmošek, PhD.

Ocenění

1996
1998
Medaile G. Bella, A. Einsteina a A. Clarka za zastoupení ve sbírce Českého Telecomu
2006 Pocta umělci – státní ocenění celoživotního díla – Parlament České republiky, Praha
2010 Medaile švýcarského nakladatelství Hűbners Verlag
2012 Osobnost roku a Cena města Dvůr Králové nad Labem

 

Odborná literatura

Nakladatelství Chagall, Ostrava: Slovník českých a slovenských výtvarných umělců, díl 11. (2003)
PhDr. Petr Kmošek: Gallery Cyrany, Východočeští malíři a sochaři 20. století (2007)
Who is Who v České republice (2010)
Petr Hnyk: Tváře skal (2015)
Jiří Luncar: Paleta malířů v Čechách, na Moravě a Slezsku (2017)
GVU Náchod: Miloš Petera – Stopy života (2018)

................................................